
Doelen behaald? Bitterballen! En dat waren er in 2014 maar liefst 1.800
31 maart 2015
Het succes van een project staat of valt met de inzet van de mensen die erbij betrokken zijn. Wij, de opdrachtgever, de loodgieter, stukadoor, timmerman en alle anderen. Met een goede voorbereiding, een helder doel en een hecht team zetten we de beste resultaten neer. De lean aanpak, ketensamenwerking en concrete doelstellingen helpen daarbij. En, zo hebben wij het afgelopen jaar weer ervaren, bitterballen ook!
Bedrijfsleider Frank Bakx startte er ongeveer anderhalf jaar geleden mee. “Ik waardeer het enorm als mensen een stapje extra willen zetten, actief meedenken en elkaar helpen. Het resultaat van een project wordt daar niet alleen beter van, het werkt ook veel prettiger en leuker. Anderhalf jaar geleden deelde ik om die reden als extra gebaar aan het team bitterballen uit. Sindsdien spreek ik met elk team af: als de doelstellingen worden behaald trakteer ik bitterballen.”
Met een knipoog
“Deze ‘bitterballen-belofte’ is inmiddels een geheel eigen leven gaan leiden. Natuurlijk maken we er vooral ook veel grappen over, maar stiekem zijn we wel allemaal meer gefocust op het doel. Ik krijg het ook te horen als de doelstellingen niet helder zijn. “Wat is nu precies de afspraak Frank, met welk resultaat verdienen we nou die bitterballen?”
Focus, motivatie en teamgevoel
“Ik merk dat het teamgevoel groter is. De loodgieter is bereid de stukadoor even te helpen en andersom. En niet alleen als ze het aan elkaar vragen, maar ook als ze van elkaar zien dat ze even hulp nodig hebben. Iedereen is ook continu bezig met de doelstellingen: het aantal opleverpunten, de bewonerstevredenheid, de planning. Dat heeft een enorm effect op het projectresultaat.”
“Als ik er een snelle berekening op loslaat heb ik vorig jaar volgens mij 1.800 bitterballen uitgedeeld. En het zullen er in 2015 zeker niet minder zijn!”
Frank Bakx, bedrijfsleider Knaapen Renovatie en Onderhoud
Leuk om te weten: na het lezen van dit artikel werden we gebeld door Mora met het aanbod dat Cora van Mora graag het volgende bitterballenmoment wilde sponsoren. Zie hier hoe dit werd ervaren door onze medewerkers.