
Nieuw in bewonerscommunicatie, de EHBO koffer: Eerste Hulp Bij Onderhoud
5 februari 2017
Als u ons een beetje kent, dan weet u dat we voortdurend scherp zijn op hoe wij een renovatie voor de bewoners zo draaglijk mogelijk kunnen maken. Door onze werkzaamheden heel precies te plannen, door de bewoners (mede daardoor) continu goed te informeren en door vooral ook af en toe iets extra’s voor ze te doen. Die zoektocht naar manieren om het steeds beter te doen heeft nu weer iets nieuws opgeleverd: de EHBO koffer (Eerste Hulp Bij Onderhoud).
Onze bewonerscommunicatie heeft zich de laatste jaren in sneltreinvaart doorontwikkeld. Begonnen we een decennium terug naast de gebruikelijke brochures, bewonersavonden en buurtborden nog met Tante Keet, onze bewonersbegeleidsters en het Knaapen Belmoment. Inmiddels is bewonerscommunicatie bij ons een integraal onderdeel van het proces en project. We geloven ook dat dit nodig is om het écht goed te kunnen doen.
Voorspelbaarheid is cruciaal
De lean planning die we altijd maken bijvoorbeeld, vormt de input voor onze scheurkalender. Bewoners zien op die kalender exact per dag wie er wanneer in hun woning wat komt doen, hoe zij zich daarop kunnen voorbereiden en hoe heftig de overlast zal zijn. We kunnen die kalender maken omdat we zeker weten dat we ons aan die planning houden. Die voorspelbaarheid is voor bewoners cruciaal.
Over mijn huis
Doordat we zeker weten dat we ons aan de planning houden, kunnen we bewoners via de bewonerscommunicatie-tool Over mijn huis ook de informatie sturen die voor hen relevant is, op het moment dat het voor hen relevant is. En ook nog via het medium van hun keuze, want sommige bewoners lezen liever een brief, anderen ontvangen liever een e-mail of sms. We vragen via Over mijn huis daarnaast continu, op een laagdrempelige manier om feedback, zodat we daar direct op kunnen anticiperen.
Hoge bewonerstevredenheid
Dat zijn allemaal ontwikkelingen waar we trots op zijn, omdat we terugkrijgen van de bewoners dat het helpt. Het helpt hen, om die voor hen vaak zo heftige renovatie beter door te komen.
Inmiddels breidt onze afdeling communicatie zich steeds verder uit. Ook dat is nodig als je het echt goed wilt doen. En als je er dan samen naar streeft om continu te verbeteren ontstaan goede ideeën. Zoals het idee voor de EHBO koffer.
EHBO koffer
Omdat voorspelbaarheid voor de bewoners tijdens een renovatie cruciaal is, bezoeken onze bewonersbegeleidsters twee weken voor de start de bewoners thuis. Daarbij krijgen ze uitgebreid uitleg over de werkzaamheden die gaan plaatsvinden. Zij reiken vanaf nu daarbij ook de EHBO (Eerste Hulp Bij Onderhoud) koffer uit. In deze EHBO koffer zit:
- de scheurkalender
- de voorbereidingskaart
- afdekplastic
- oordopjes (want wij kunnen helaas nog niet geruisloos renoveren)
Ook de woningcorporatie kan nog iets in de koffer doen voor de bewoners.
Onze bewonersbegeleidsters geven tijdens dit ‘EHBO gesprek’ uitleg over welke zaken aan de kant moeten, hoe bewoners zich kunnen voorbereiden en wat zij kunnen verwachten. Ze laten daarbij ook een film zien van de werkzaamheden, als deze al in de modelwoning zijn uitgevoerd, en ze maken met bewoners een aantal praktische afspraken.
Nieuwe tool voor bewonerscommunicatie
Met de EHBO koffer hebben we weer een nieuwe tool in handen om bewoners te helpen een renovatie goed door te komen. En het allermooiste is.. de eerste reacties van de bewoners zijn erg positief!