Onze bestemming deze vakantie? Wij gingen met Knaapen op renovatiesafari!

3 november 2014

Gastblog, geschreven door: Martijn Zomer en Wouter Noordink, van Vormvrij

We zien u denken: renovatiesafari? Juist, renovatiesafari. Geen tocht in een jeep door een wildpark in Afrika (al was de kans wel aanwezig dat we wilde dieren zouden zien, maar daarover later meer). Wij gingen naar de muziekwijk in Oss. Waarom? Omdat KnaapenGroep gelooft dat bewonerscommunicatie nog veel beter kan. Wij gingen het renovatiegevoel ervaren en hier leest u over onze bevindingen.

U kent het gevoel misschien wel van verbouwen terwijl u in uw huis woont. Overal stof, ‘vreemde’ mensen over de vloer, veel herrie, tijdelijk geen warm water, overal spullen omdat u bepaalde ruimtes niet kunt gebruiken… Verbouwen is heftig.

bewoners renovatiesafari

Natuurlijk, het resultaat is vaak een feest, maar het proces daar naartoe niet bepaald. KnaapenGroep beseft dat heel goed en zet tijdens renovaties allerlei middelen in om het leed te verlichten. Tante Keet bijvoorbeeld, de scheurkalender, projectbegeleidster Anneke en het BuurtBord.

Die middelen werken goed, maar ruimte voor verbetering is er altijd, vindt Knaapen. Daarom heeft Knaapen ons gevraagd om mee te denken over de bewonerscommunicatie van de toekomst. Hoe dat eruit moest gaan zien? Geen idee. Maar er moet digitaal iets mogelijk zijn om bewonerscommunicatie beter te maken.

De wijk in

Nu helpen wij organisaties aan de lopende band om klantgerichter en efficiënter te werken en communiceren, onder andere met digitale hulpmiddelen. Maar van renoveren hebben wij geen kaas gegeten. Onder het motto ‘om een mens te begrijpen moet je eerst een mijl in zijn schoenen hebben gelopen’ togen wij daarom eind juli de wijk in.

Renovatiesafari Michel en bewoner

We spraken uitvoerig met bewoners en de opzichter en liepen mee met de uitvoerder. Het voornaamste doel: bij mensen thuis het renovatiegevoel ervaren. Hoeveel overlast ervaren ze? Wat gaat er goed, wat gaat er niet goed? Waar liggen de pijnpunten? Waar hebben mensen behoefte aan, waar nu nog niet op wordt ingespeeld?

Lopend archief

Twee dingen zijn ons het meest bijgebleven.

Eén: wat een enorme taak de uitvoerder op zich neemt. Wat hij allemaal regelt, weet en organiseert, dat is zonder meer indrukwekkend. Wij hebben uitvoerder Michel leren kennen als een lopend archief. Hij zit ónder de aantekeningen. Letterlijk: op zijn armen, handen, in zijn iPad en op briefjes. Hij kent alle bewoners bij hun voornaam en communiceert helder, persoonlijk en betrokken. Tegelijkertijd onderhoudt hij de contacten met de corporatie én stuurt hij de werklui en de onderaannemers aan. Kortom: respect voor de uitvoerder.

En twee: wat er op bewoners afkomt door hun onbekendheid met renoveren.

Heftig proces

Bouwers en corporaties zijn het gewend om doorlopend te renoveren en hebben voortdurend verschillende projecten naast elkaar lopen. Voor hen is renoveren iets waar ze dagelijks mee bezig zijn. Bewoners daarentegen, maken het eens in de 10 jaar mee. En dan zitten ze 10 dagen met een heleboel heisa en gedoe en een flinke inbreuk op hun privacy, waar ze in veel gevallen totaal niet op zitten te wachten.

Bewoner renovatiesafari

Ondanks alle welgemeende inspanningen van corporatie en bouwer om bewoners goed te informeren en voor te bereiden, blijft het proces daardoor voor veel bewoners heftig. Weet je ook niet pas werkelijk hoe een renovatie is, op het moment dat je keuken eruit wordt gesloopt?

Dat gezegd hebbende, een renovatie is natuurlijk ook geweldig. Je huis wordt immers compleet vernieuwd. We merkten dat de toonzetting in de informatie die aan bewoners wordt verstrekt veelal wat negatief van aard is. Er kan wat ons betreft veel meer worden gezegd over dat mooie aspect van de renovatie, het resultaat.

24/7 informatievoorziening

Wij zien dus zeker mogelijkheden om bewonerscommunicatie nog beter te maken. In de toekomst zou het bijvoorbeeld mogelijk moeten zijn voor bewoners om 24 uur per dag, 7 dagen per week informatie in te zien over hun renovatie. En wat te denken van animaties die laten zien hoe de vernieuwing van de keuken of het toilet in zijn werk gaat? Wat er precies gaat gebeuren en wat een impact het heeft, in overlast, maar ook in resultaat?

Kortom: we hebben genoeg ideeën en inspiratie opgedaan om aan de slag te gaan. Knaapen houdt u de komende tijd op de hoogte van onze vorderingen.

dame renovatiesafari

Batman

En, oh ja, dan had u nog dat ‘wilde dieren verhaal’ van ons tegoed. Dat zit zo. Enkele jaren terug ontdekte Knaapen tijdens een renovatie een vleermuizenfamilie in een van de woningen. Om de vleermuizen niet te laten schrikken en om vertraging van de werkzaamheden te voorkomen, bouwde een medewerker van Knaapen een waar vleermuizenhotel. Het was zo’n mooi en warm hotel, dat de vleermuizen al snel besloten er naartoe te verhuizen. Zij blij, Knaapen, de bewoners en de corporatie blij, want het werk kon gewoon doorgaan. De betreffende medewerker wordt inmiddels Batman genoemd. Hij heeft het bouwen van vleermuizenhotels geperfectioneerd en zijn hulp wordt op regelmatige basis ingeroepen. Geweldig, toch!

batman