
Helmond
3e Haagstraat e.o.
WoCom
Techniek
25 eengezinswoningen in Helmond Zuid ondergingen een fikse opknapbeurt. De volgende werkzaamheden werden uitgevoerd:
- de dakkapellen zijn vernieuwd en vergroot en de oude schoorstenen zijn vervangen door nieuwe Prefab schoorstenen;
- het metselwerk is vervangen en eventuele scheuren zijn hersteld;
- de gevels zijn nageïsoleerd;
- er zijn stalen hoeklijnen aangebracht boven de bestaande kozijnen;
- aan de berging zijn evt. houtrot in de kozijnen, metselwerk en voegwerk daar waar nodig hersteld en de asbesthoudende bergingsdaken en het riool zijn gesaneerd;
- aan de binnenzijde zijn de badkamer, de keuken en het toilet gerenoveerd. Hierbij hadden de bewoners de mogelijkheid om tegen een extra vergoeding te kiezen voor extra opties, zoals het verplaatsen van de badkamer of het vergroten van de keuken.
Leuk om te weten
Het projectteam ging met een iPad onder de arm op bezoek bij de bewoners. Met de zogenaamde ‘Knaapen-app’, die in samenwerking met woCom is ontwikkeld, is veel papierwerk achterwege gebleven. Zaken als extra opties en de hiermee gepaard gaande extra kosten, kleurkeuze van bijv. tegels en eventuele ongemakkenvergoeding; alles was direct inzichtelijk en werd meteen digitaal verwerkt. Eventuele veranderingen en wijzigingen en het complete financiële plaatje was voor iedereen op ieder moment inzichtelijk, transparant en duidelijk.
Bewonerszaken
Omdat een goede voorbereiding en juiste voorlichting richting bewoners van groot belang zijn, heeft woningcorporatie woCom ervoor gekozen om projectbegeleidster Anneke gedurende de gehele renovatieperiode in te zetten. Al voor aanvang van de renovatie heeft zij contact gehad met de bewoners, zodat zij goed voorbereid waren op de geplande werkzaamheden. Ook tijdens de verdere duur van het traject heeft Anneke de bewoners begeleid en met raad en daad bijgestaan.
Bewonerstevredenheid
De bewoners waardeerden ons met een 8,1
Ik heb de iPad gebruikt voor de warme opnames en dat werkt ideaal. Het handigst vond ik dat we op de iPad de financiële afhandeling direct kunnen verrekenen en duidelijk konden maken bij de huurder. Normaliter doen we dat op papier en moet dat later op kantoor verrekend worden. Nu stond alles direct in het systeem en konden we het meteen inzichtelijk maken. Dat scheelt veel tijd in de administratie en de huurder wordt optimaal geïnformeerd.
Dhr. Barry van Eijk, Directiewoordvoerder woCom
De iPad is de vervanger van talloze mappen, de oude schrijfblok en zelfs de fotocamera. Zo heb ik met één apparaat alles bij de hand en kan ik de bewoners of medewerkers direct vertellen wat er is afgesproken of wat de verwachtingen zijn.
Mark van Logten, Uitvoerder KnaapenGroep
Helmond
3e Haagstraat e.o.
WoCom
projectdetails
- €1.100.000
- 25 woningen
- binnen- en buitenrenovatie
- laagbouw
- start: september 2012
- einde: december 2012