Bijzonder onderhoud flat Cliostede bijna klaar: 'Dit was Champions Legue-renoveren"

Bijzonder onderhoud flat Cliostede bijna klaar: 'Dit was Champions Legue-renoveren"

14-10-2019

De Cliostede-flat van Woonbedrijf in Eindhoven was toe aan grootschalig onderhoud. Een complexe opgave, want er moest heel veel gebeuren en in zo’n flat vraagt dat om een super goed georganiseerd proces waarin alles klopt. Het dak, de liften, de trappenhallen en de appartementen zelf werden aangepakt, maar er was ook werk nodig aan de leidingen en schachten. Dat zorgt voor veel overlast voor de bewoners, waarvan meer dan de helft ook nog 75 jaar of ouder is. ‘Champions League renoveren’ noemt onze opdrachtgever het. Extra gaaf dus, dat het heel goed loopt en het ons lukte om er op momenten zelfs een feest van te maken voor de bewoners. 

“Het werk in een appartement duurde 15 dagen. We deden eerst de basiswerkzaamheden in de woonkamer: het vervangen van de radiatoren, stijgleidingen en stamleidingen. Daarna kwamen eventueel de keuken, badkamer en het toilet aan de beurt. Op die manier hadden de bewoners altijd een ruimte beschikbaar waar niet gewerkt werd.”

Projectleider Coen Knaapen

Samen met studenten van het nabijgelegen Summa College organiseerden we bij Tante Keet workshops nagels lakken, visagie en kleuradvies. Al die lachende gezichten doen niet vermoeden dat de huizen van deze mensen drie weken lang behoorlijk op zijn kop stonden. Toch was dat zo, want dit onderhoud is Heftig met een hoofdletter H. Hoe pakken we dat aan? In de vlog van De Bouwmevrouwen zie je welke workshops we organiseerden voor de bewoners van Cliostede. 

Stap 1: De basis moet goed zijn

Allereerst moet bij zo’n complexe opgave de basis goed zijn. Dat klinkt logisch, maar is misschien wel het moeilijkst om te realiseren. De uitvoering en het proces moeten een geoliede machine zijn, simpelweg omdat  voorspelbaarheid en een duidelijke planning heel belangrijk zijn. Bij deze flat kozen we daarom onder meer voor een bewuste planning in plaats van de snelste planning.

Heldere communicatie, vooral bij deze doelgroep, is daarbij de sleutel tot succes. Vertellen wat je gaat doen en waarom je dat doet dus. Als er zoveel staat te gebeuren is het cruciaal dat je de bewoners stapsgewijs meeneemt in het traject en de verschillende fases. Ook onmisbaar: ALTIJD de afspraken nakomen. Voor ons betekent dit één planning voor de technische en bouwkundige werkzaamheden, de logistiek en de communicatie, zodat wij en de bewoners op elk moment precies weten waar we aan toe zijn en we de juiste middelen inzetten op de juiste momenten, gefaseerd en behapbaar.

Bijzonder onderhoud flat Cliostede bijna klaar: 'Dit was Champions Legue-renoveren"

Stap 2: Persoonlijke aandacht

Samen met Woonbedrijf zetten we vol in op aandacht voor de bewoners. We nodigden ze per strang uit voor bijeenkomsten, bezochten hen persoonlijk met de EHBO-koffer (Eerste Hulp Bij Onderhoud) en scheurkalender en organiseerden speciale rondleidingen.

Zoals een rondleiding over de bouwplaats; met een bezoek aan de directiekeet, de rustwoningen in de nabijgelegen flat en Tante Keet (een grijze keet die als ontmoetingsplek dient voor bewoners). Zo’n rondleiding creëert wederzijds begrip – tussen bewoners en medewerkers – maar zorgt er ook voor dat de drempel lager is om gebruik te maken van een rustwoning of om bij de uitvoerder binnen te lopen.

Ook het vervangen van de liften was erg ingrijpend voor de bewoners. Tegen de steigers stond een tijdelijke lift waar ze twaalf werkdagen gebruik van moesten maken. En dat is best eng natuurlijk. Daarom organiseerden we een rondleiding, waarna ze de steigers en lift goed en zonder angst konden gebruiken. We besteedden ook extra aandacht aan het toegankelijk maken van de steigers en liften voor mensen die gebruik maken van een rolstoel of rollator.

 

Bijzonder onderhoud flat Cliostede bijna klaar: 'Dit was Champions Legue-renoveren"

Stap 3: De kers op de taart

Tijdens het onderhoud proberen we daarnaast altijd iets extra’s te doen voor de bewoners. Dat ze samen zo iets groots doormaken is ook gedeelde smart. We proberen dat te gebruiken om een basis te leggen voor sociale contacten die ook na de werkzaamheden blijven bestaan.

“Elke dag zat ik bij Tante Keet, waar ik erg van heb genoten. Ook heb ik meegedaan aan de workshops. We hebben wat gelachen! Ik heb er veel leuke dames ontmoet, van wie ik niet eens wist dat ze hier woonden. Eigenlijk zouden we zelf zo’n ruimte moeten hebben.”
— Bewoner Joke van Samang

Maar we kijken ook altijd naar mogelijkheden in de buurt. Waar liggen kansen die we kunnen benutten? Op loopafstand van flat Cliostede bleek het Summa College te liggen en de samenwerking die we vervolgens aangingen bleek een schot in de roos.  De bewoners konden wekelijks eten bij het college, waar de studenten tegen een lage prijs heerlijk voor de bewoners kookten. De enthousiaste studenten verzorgden ook workshops bij Tante Keet die bij de bewoners pasten, zoals nagels lakken, visagie en kleuradviezen geven. Zo kreeg niet alleen de flat, maar kregen ook de bewoners een metamorfose.

Aan het eind van de werkzaamheden gaven we tot slot per portiek een rondleiding op het Summa College zelf. Daar kregen de bewoners een tegoedbon van Woonbedrijf. Als Tante Keet straks weg is, kunnen bewoners bij Summa terecht voor een kopje koffie, een kappersbezoek of pedicure. Fijn voor de kleine portemonnee en het is op loopafstand. En voor de studenten is het fijn dat ze kunnen oefenen. Een win-win situatie dus, die ondanks dit heftige onderhoud voor lachende gezichten zorgde en onvergetelijke momenten creëerde voor de bewoners.