Re­no­ve­ren in een bloem­kool­wijk: lo­gis­tie­ke uit­da­ging op­ge­lost

Re­no­ve­ren in een bloem­kool­wijk: lo­gis­tie­ke uit­da­ging op­ge­lost

20-1-2022

Samen met woningcorporatie JOOST brengen we 91 woningen in een bloemkoolwijk in Rosmalen drie labelsprongen vooruit: van D naar A en van C naar A+. Een renovatie inclusief compleet nieuw dakpakket, in zo’n smalle wijk met weinig opslagplek, dat mag met recht een logistieke uitdaging worden genoemd. Inmiddels weten we: het is zelfs mogelijk de logistiek zo in te richten dat er geen vrachtwagen de wijk in hoeft. Hoe we dat deden vertellen we hier. Een interview met projectleiders Anita Busio (JOOST) en Bob Hermans (Knaapen).

Het is fijn samenwerken, heel professioneel. Met een team dat goed op elkaar is ingespeeld en al veel projecten samen heeft gedaan. Iedereen weet wat hij moet doen en is laagdrempelig bereikbaar. Het gaat echt goed.

Anita Busio, Projectleider Groot Onderhoud & Renovatie, woonstichting JOOST

Eerder had JOOST in deze buurt al een proefblok onder handen genomen, vertelt Anita Busio. “Alle dakplaten lagen toen op de parkeervakken voor de huizen en de weg moest een paar keer worden afgesloten. Dat vonden de bewoners niet fijn.”

“Dus toen we voor deze wijk een plan gingen maken wisten we, er moet extra aandacht zijn voor de logistiek. De klankbordgroep van bewoners hamerde daar ook op. In de aanbesteding beoordeelden we de Plannen van Aanpak daarom niet alleen op de prijs, maar in grote mate ook op het plan voor de logistiek en de bewonerscommunicatie.”

Geen vrachtwagens de wijk in
“Knaapen heeft dat heel serieus opgepakt en uitgewerkt. Jullie hadden al in de aanbestedingsfase, in het PVA, een externe opslaglocatie gevonden en een routing bepaald voor de vrachtwagen. Het was sterk dat dit al zo uitgetekend was. Jullie plan – al het grote materieel wordt op die externe locatie geleverd en vrachtwagens hoeven de wijk niet in – werkt nu in de praktijk ook goed.”

“Het had ook gewoon helemaal niet gepast in de wijk, die grote vrachtwagens. Het is ongelofelijk hoeveel materiaal het is, daar sta je niet bij stil als je rond de tekentafel zit. Zeker in volkswijken, van die kriegelige bloemkoolwijkjes, kan het eigenlijk niet anders.”

Veel rustiger en veiliger
Bob Hermans is het daarmee eens: “Een vrachtwagen kan daar inderdaad niet komen. Toch is het ook voor ons bijzonder. We hebben de logistiek nooit echt zo gedaan zoals we het nu doen, met compleet buiten de wijk een hub en nul vrachtverkeer de wijk in. We rijden alleen op vaste en veilige tijden met een grote aanhanger over de busbaan die door de wijk loopt, verder helemaal niks. Nou ja, we rijden rond op elektrische fietsen [lacht].”

“Dat werkt in alle opzichten goed en het is veel rustiger in de wijk. We zorgen er bijvoorbeeld ook voor dat afvalcontainers nooit in het weekend blijven staan. JOOST heeft voor ons daarnaast leegstaande woningen beschikbaar gehouden. Eén woning is speciaal voor de bewoners voor als wij de kozijnen gaan vervangen, een rustwoning. De andere twee woningen gebruiken we als schaftwoning, kantoor voor de uitvoerder en vergaderruimte.”

Op weg naar aardgasloos
De werkzaamheden die we uitvoeren zijn: dakisolatie, nieuwe kozijnen met HR++ glas, nieuwe deuren, betere tochtwering en spouwmuurisolatie, we voorzien alle woningen van een hybride warmtepompsysteem en een groot deel van de woningen krijgt zonnepanelen. We maken daarnaast een overstek op de kopgevel, zijgevel en onder bij de dakvoet. Zo kan in de toekomst een gevel tegen de woningen aan worden gezet om er aardgasloze woningen van te maken zónder dan het dak weer opnieuw onder handen hoeven te nemen.

Om die reden krijgen alle woningen ook nieuwe kunststof kozijnen die later uit de gevel kunnen worden gehaald en weer kunnen worden teruggezet in de nieuwe gevel. Deze no-regret maatregelen zorgen ervoor dat we in de toekomst circulair kunnen blijven werken, zonder dat we goede materialen al vroegtijdig moeten gaan vervangen.

Minder overlast voor de bewoners
Anita: “In alle voorstellen die we ontvingen zat een compleet dakpakket, maar wat opviel: Knaapen had dat vereenvoudigd. We laten nu het huidige dakbeschot zitten. Dat scheelt veel overlast voor de bewoners, omdat het dak daardoor grotendeels dicht blijft. Dat is echt een goede verbetering ten opzichte van ons basisplan. Ook het advies om de kozijnen te vervangen in plaats van te herstellen namen we over. Dat scheelt wederom veel overlast voor de bewoners en Knaapen heeft er een mooi circulair product voor gekozen.”

Klantvraaggestuurde BKT-vervanging
Bob: “Wat ook nog leuk is om te vertellen is dat we in deze wijk de werkzaamheden in de keuken, badkamer en toilet klantvraaggestuurd uitvoeren. De bewoners kunnen dit zelf bij ons plannen en dus ook zelf bepalen wanneer zij de werkzaamheden graag uitgevoerd willen hebben.”

“We zijn in staat om dit allemaal kriskras door elkaar doen, omdat we één wagen hebben waar alle spullen in staan en een team met verschillende disciplines. Het is dus geen treintje van opeenvolgende disciplines dat er zeven dagen over doet, we kunnen de keuken en toilet zelfs in één dag doen. Dat is ook voor de omgeving fijn. Er is minder overlast in de wijk, er is geen opslag nodig en de doorlooptijd van de werkzaamheden wordt verkort.”

Ook mooi: alle woningen krijgen vogelkasten, regentonnen en een infiltratieplan om regenwater direct weg te laten lopen in de grond van de tuin (in plaats van naar het riool). Dus naast het besparen van energie zijn we ook nog klimaatadaptief en natuurinclusief aan het renoveren.

Leerzaam voor volgende projecten
“Het is fijn samenwerken”, vertelt Anita, “heel professioneel. Met een team dat goed op elkaar is ingespeeld en al veel projecten samen heeft gedaan. Iedereen weet wat hij moet doen en is laagdrempelig bereikbaar. Het gaat echt goed.”

Het is een hele prettige manier van werken, vindt ook Bob. “Wat mij daarbij vooral bijblijft van dit project is die logistiek. Geen vrachtverkeer in de wijk scheelt zoveel. Geen frustraties over een tekort aan parkeerplaatsen, bijna geen opstoppingen, geen bewoners die er niet uit kunnen. Het is echt super efficiënt en scheelt heel veel overlast in de wijk. We gaan het op volgende projecten gewoon ook zo doen.”