Community building in de wijk: bewonersbegeleider Britt vertelt

Community building in de wijk: bewonersbegeleider Britt vertelt

3-12-2024

Door de renovaties die we doen voor woningcorporaties, komen wij jaarlijks in contact met wel 20.000 bewoners. We stappen letterlijk achter élke voordeur en komen daarmee op plekken waar anderen geen toegang toe hebben. Onze bewonersbegeleiders leren bewoners in korte tijd goed kennen. Ze zien niet alleen waar mensen hulp nodig hebben, maar ook wat hen beweegt, wat ze leuk vinden en waar hun talenten liggen. Die unieke positie als ‘spin in het web’ tijdens renovaties gebruiken we nu ook om duurzame communities op te bouwen in de wijk. Een interview met bewonersbegeleider Britt.  

Het idee om onze aanwezigheid in de wijk in te zetten voor community building bestaat al langer. Onbewust ondernamen we ook al van alles wat hierop leek. Toen we de flat Cliostede renoveerden, bleek op loopafstand het Summa College te liggen. We besloten een samenwerking aan te gaan. De bewoners konden wekelijks eten bij het college en kregen bij Tante Keet een metamorfose door de visagie-opleiding.

1665

Een hecht netwerk opbouwen
Zo hebben we meer voorbeelden van wat we al doen en deden. Wat nu anders is, is dat we het op een veel duurzamere manier aanpakken. 

Tijdens een renovatie zochten we tot nu toe de verbinding met bewoners en was het proces met name gericht op het openen van de deuren. Nu breiden we dat uit. Door bewuster samen te werken met de wijkagent, de gemeente, zorginstanties, opbouwwerkers en andere partners, creëren we een netwerk dat verder kan groeien. Door dat netwerk te betrekken bij het onderhoud, kunnen we community building en signalering opbouwen op een blijvende manier. Ook na ons vertrek uit de wijk, zet het netwerk en de hechtere community zich voort. 

1818

Bewonersbegeleiders als community builders
Onze bewonersbegeleiders zijn of worden daarvoor opgeleid tot community builder. Bewonersbegeleider Britt heeft bijvoorbeeld net een opleiding afgerond over de ABCD-methode. 

“ABCD staat voor Asset Based Community Development. Ik heb er veel geleerd. Bijvoorbeeld dat je als aannemer, woningcorporatie of andere instantie met betrekking tot community building eigenlijk niks moet doen wat de bewoners zelf ook kunnen. We gaan juist op zoek naar de talenten, ideeën, verhalen en drijfveren van bewoners. Zodat we die kunnen activeren en faciliteren. Het gaat erom dat bewoners het zelf oppakken, met steun van ons. Zo zetten we ze in hun kracht en worden de bewoners zelfredzamer.”

1811

Bewoners het zelf laten doen
Dat is nog wel wennen, vertelt Britt. “En niet alleen bij ons, ook bij andere instanties in de wijk. We zijn zo gewend om oplossingen aan te dragen. Bij de ABCD-methode gaat het erom dat je de volgorde verandert. Eerst kijk je wat een bewoner zelf kan, dan waar iemand hulp bij nodig heeft en tot slot wat instanties (wij, de gemeente, etc.) kunnen bijdragen.”

“Op een project in Lith bijvoorbeeld, is een bewoner mega enthousiast over het realiseren van een pluktuin in de wijk. Nu stimuleren we deze bewoner om een clubje in de buurt te vormen. Om mee te denken over een plan, dromen op te schrijven en te kijken wat haalbaar is. De bewoner heeft inmiddels zelf andere bewoners gevonden die het leuk vinden om mee te doen.”    

1815

‘Connectors’ vinden in de wijk
Een concreet plan of een lijst met te nemen acties is er in principe niet bij community building, vertelt Britt. “Communities ontstaan. Wij kunnen mensen samenbrengen, de ruimte creëren voor contact en de ‘connectors’ vinden in de wijk die de community gaan verbinden.” 

Onze aanwezigheid in de wijk is een vliegwiel voor sociale verbinding. Hoe meer speldenprikjes wij geven, hoe meer die opwaartse spiraal gaat werken. Want het mobiliseren van betrokkenheid, leidt tot meer betrokkenheid. Britt: “We focussen op wat bewoners wél kunnen. Communities ontstaan niet door ons, maar door bewoners zelf. Onze rol is om de juiste mensen samen te brengen en het proces te faciliteren.”

Wijkwaardenkaart
Om erachter te komen wat er leeft in de wijk en wat bewoners belangrijk vinden, maken we in onze gesprekken met bewoners steeds vaker gebruik van de Wijkwaardenkaart. De Wijkwaardenkaart is ontwikkeld door de HAN. Met de Wijkwaardenkaart haal je een collectief beeld op van de wijk. Wat vinden mensen belangrijk, wat mist er nog? Om vervolgens samen met bewoners projecten op te starten om hier verbetering in te brengen. In een volgend artikel zullen we hier meer over vertellen.

1812